13 (szczęśliwych) kroków do lepszego wyglądu Twojego sklepu stacjonarnego.

Zastanawiasz się jakich narzędzi użyć, aby poprawić wygląd swojego sklepu stacjonarnego? Co możesz jeszcze zrobić, aby sprzedaż w Twoim sklepie była bardziej wydajna?

Poniżej znajdziesz 13 (szczęśliwych) kroków, które moim zdaniem sprawią, że Twój sklep zacznie wyglądać lepiej.

1. ŚCIEŻKA ZAKUPÓW.

Zadedykuj ją całkowicie swojemu klientowi docelowemu. Twój target to mama z dzieckiem? Zrób szerokie przejście dla wózka. Sprzedajesz akcesoria dla zwierząt? Zostaw miskę ze świeżą wodą dla psa (albo kota). Twój sklep to zabawki i często odwiedzają go rodzice razem z dziećmi? Ustawiaj produkt, aby był dostępny dla najmłodszych i visual merchandising był bezpieczny dla wszystkich. A może posiadasz osiedlowy warzywniak? Wystaw warzywa i owoce w estetycznych drewnianych skrzyniach przed wejściem, to zadziała jak magnes.

2. WITRYNA TWOJĄ WIZYTÓWKĄ.

Raczej nie stoisz przed swoim sklepem i nie zapraszasz każdego po kolei… Twoim komunikatem powitalnym jest witryna oraz drzwi wejściowe. Dobrze oświetlona z czytelnym logo i atrakcyjnym produktem, z pewnością zachęci do wejścia przechodniów (zwłaszcza tych przypadkowych). Zostaw na drzwiach czytelną informację o godzinach działania sklepu, oraz gdzie można znaleźć Twój biznes online. Forma dowolna: naklejka, wiszący szyld…istotne są: czytelność i spójność wizerunku.

3. OPOWIEDZ HISTORIĘ.

Ciekawie opowiedziana historia, działa cuda. Nie chodzi o przysłowiowe „nawijanie makaronu na uszy”, ale o umiejętne pokazanie swojego produktu w wielu wymiarach. Aby ułatwić sobie zadanie, możesz się posiłkować kartkami z kalendarza i wybrać pasujące do Twojego produktu okoliczności. Zadbać o ich aranżację w sklepie i kontynuować online. Pokazujesz w ten sposób uniewersalność i wielowymiarowość swojej działalności.

4. POZNAJ „FOCUS POINTY”.

Czyli wyznaczone miejsca z produktami, które mają przyciągnąć oko klienta. Zapewne cały Twój asortyment jest ciekawy, jednak warto zmieniać skalę priorytetu dla poszczególnych produktów, również w różnej skali cenowej. Zmieniać miejsca, inaczej aranżować półkę czy stoły. Dzięki temu nie wkradnie się nuda a kupujący będą mile zaskoczeni.

5. GRAJ W KOLORY.

Umiejętne łączenie kolorów, to nie jest bułka z masłem. Pisałam o tym tutaj. W celu uproszczenia zadania, stosuj „zasadę 3”, która odnosi się m.in do użycia kolorów. Polega ona m.in na tym, że możesz wybrać 3 kolory dominujące i wokół nich stworzyć garderobę w witrynie, na stole czy przeglądarce. Więcej o tej zasadzie znajdziesz tu po postem „Dlaczego visual merchandising kocha się w cyfrze 3”?.

6. POSZUKAJ RÓWNOWAGI.

Visual merchandising polega na szukaniu balansu pomiędzy tym co trzeba sprzedać i jak należy to zrobić. Rotowanie produktu, tak aby klient ciągle miał nowe wrażenia może zmęczyć każdego. Dlatego równowaga jest wskazana. Dotyczy to zarówno ilości rzeczy jakie umieścisz w witrynie czy na stole, oraz przedziałów cenowych produktów zestawianych ze sobą. Dlatego przeładowane meble są złe. Puste witryny nieatrakcyjne. Zbyt duże różnice w cenach prezentowanych w jednym zestawieniu też nie działają korzystnie. We wszystkim musi być równowaga.

7. CROSSMERCHANDISING.

W skrócie: każdy lubi dobre towarzystwo. Jeśli zależy Ci aby Twoje produkty sprzedawały się „nawzajem” przeczytaj więcej tutaj.

8. ŚWIATŁO.

Na witrynie, wewnątrz sklepu, na focuspointach, w przymierzalni. Wielu z właścicieli sklepów myli oświetlanie własnego domu z oświetlaniem sklepu. Często tego światła jest za mało i w złym kierunku. Reflektory w sklepie powinny być ruchome, ponieważ produkt jest „ruchomy”. Barwa ciepła/zimna powinna być dobrana do miejsca i charakteru. Dla przykładu: ciepłe światło to wnętrza, które mają być przytulne, intymne i „domowe”. Zimne światło sprawdzi się w miejscach nowoczesnych, „szybkich” i na dużych przestrzeniach.

9. PAMIĘTAJ O PRZYMIERZALNI.

W tym miejscu klient podejmuje decyzję o zakupie. Nie lekceważ tego! Przymierzalnia powinna być tak wygodna jak najlepsza garderoba, z dobrym lustrem, wieszakiem na ubrania i światłem. Powinna być zamykana i mieć miejsce do siedzenia.

10. PLANUJ Z WYPRZEDZENIEM.

Planowanie zmian aranżacji, witryn i akcji promocyjnych z wyprzedzeniem, to najlepsza opcja na uniknięcie chaosu w działaniach marketingowych. Planowanie daje czas na przygotowania a pracownikom poczucie stabilizacji.

11. KOMUNIKATY MARKETINGOWE – POS.

Plakat wyprzedażowy nie powinien być bardziej spektakularny niż sama wyprzedaż. Za duże zagęszczenie informacji pt: „PROMOCJA” na metrze kwadratowym, może zadziałać odwrotnie niż byś chciał. Podobnie zbyt duża ilość informacji na jednym POSie będzie nieczytelna dla odbiorcy i nie spełni swojej roli.

12. POKAŻ CENĘ W WITRYNIE.

Bez względu na cenę, powinna być ona zawsze pokazana w witrynie, obok produktu który prezentujesz. Brak ceny niesie ze sobą jeden komunikat: nie stać mnie. A to może odstraszyć osoby, które nie znają Twojego sklepu.

13. CZYSTOŚĆ I PORZĄDEK.

Podobnie jak w restauracji nie chcesz jeść z brudnego talerza, tak w sklepie nie chcesz kupować z brudnego wieszaka, czy mierzyć w brudnej przymierzalni. Więcej przykładów, chyba jest zbędnych 🙂

Ta lista stanowi jedynie podsumowanie działań idących w kierunku lepszego visual merchandisingu. Każda marka, każdy sklep czy salon jest odrębnym bytem. Aby dobrze sprzedawać, trzeba znaleźć swoją indywidualną ścieżkę do klienta, do czego gorąco zachęcam!
Jeśli potrzebujesz wsparcia dla Twojego miejsca – skontaktuj się ze mną:

eyeonvisual@gmail.com lub 530 485 464

Możesz też napisać przez zakładkę kontakt.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji o ścieżce wsparcia – sprawdź, krok po kroku, jak mogę Ci pomóc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *