Jak i gdzie uczyć się visual merchandisng’u?

Visual merchandising, mimo tego że funkcjonuje od lat (tutaj artykuł o jego historii), to w szerszej świadomości zaczyna funkcjonować od niedawana. Stąd brak podręczników pod tytułem: „Jak umiejętnie i na wysokim poziomie zrobić visual merchandising – krok po kroku”. Ogrom źródeł wiedzy, niekiedy może przerastać. Najważniejsze aby wyszukać te, które nie serwują papki, ale możliwość zdobywania wiedzy i tzw. „łączenia ze sobą puzzli”.

Zatem, jak i gdzie uczyć się visual merchandisng’u? To pytanie jest ciągle aktualnie w moim przypadku, ponieważ sama dalej się uczę. W tym wpisie chciałam się z Wami podzielić moją listę bazową. Jest to zbiór książek, pomocnych profili, stron internetowych i źródeł wiedzy, z których korzystam aby być na bieżąco. Bo wiecie, vm to nie tylko ubieranie i stylizacja manekinów 🙂

1. Książki.

Nie spotkałam na polskim rynku podręcznika do Visual Merchandisng’u. Są jedynie pozycje, które bardziej opisują sprzedaż, a vm jest jednym z narzędzi.

W niektórych moich postach posiłkuję się wiedzą z „Merchandising w małych i dużych firmach handlowych” Lucyny Witek. Mało romantyczne, ale solidne podstawy.

„Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumenckich” A. Binsztok, T. Zuzański (tu fragmenty). To druga po książce Pani Witek, pozycja gdzie dość obszernie jest opisany VM.

I właściwie to by było na tyle, jeśli mówimy o polskich wydawnictwach. Niestety obie pozycje, to suche teorie, bez puszczenia wodzy fantazji

Wybór jest większy w przypadku wydawnictw anglojęzycznych.

1. Tony Morgan: Visual Merchandising (trzecie wydanie)

2. Sylvia Belli: Visual Merchandising and Display

3.Paul Russel: Field Visual Merchandising Strategy

W moim odczuciu najbardziej znane i istotne pozycje. Zwłaszcza Tony Morgan, który jest wznawiany co jakiś czas.

2. Strony internetowe.

Internet to skarbnica wiedzy, oraz bzdur. Szukanie rzetelnych źródeł wiedzy zajmuję trochę czasu. Ja mam kilka miejsc, w które lubię zaglądać, aby być „na czasie” i oczywiście zbierać inspiracje oraz poszerzać swoją wiedzę (w pierwszej kolejności wypisałam polskie strony):

  • Retailnet.pl jak sama nazwa wskazuje, portal z wiedzą o retail’u.
  • Nowymarketing.pl bardziej o sprzedaży, internecie ale dużo ciekawostek.
  • Fashionbiznes.pl wiedza o modzie, tej polskiej i zagranicznej. Info o markach, sklepach i nowościach. Kiedyś więcej autorskich wpisów, teraz sporo przedruków, a właściwie tłumaczeń z zagranicznych portali.
  • BusinessInsider.com.pl tu już bardziej o wynikach i strategiach sprzedżowych.
  • Bussinessoffashion.com (ang) moda, retail i wszystko co jest związane z odzieżą. Stąd najczęściej czytamy tłumaczenia na polskich portalach.
  • VisualRetailing.com (ang) dużo ciekawostek i informacji o technologiach i nowościach w świecie VM.
  • FashionNetwork.com (ang) podobnie jak BoF dużo ciekawych informacji ze świata mody.

3. Profile w mediach społecznościowych.

Mnogość kont w mediach społecznościowych, czasem mnie przerasta 😉 Jest tego bardzo dużo, dlatego staram się co jakiś czas weryfikować swoje wybory, aby ograniczyć ilość niepotrzebnych informacji. Tutaj wybrałam 7 profili z instagrama, które mają coś naprawdę ciekawego do zaoferowania, inspirują i poszerzają wiedzę.

4. Szkoły.

Pytanie, jakie często słyszę dotyczy jaką szkołę wybrać? VM staje się o wiele bardziej popularny, niż 10 czy 5 lat temu. Stąd pojawiło się kilka ciekawych opcji, które umożliwiają naukę zawodu dekoratora.

Szkoła, którą ukończyłam to KSA, 2 lata w trybie zaocznym. Obecnie program różni się od tego, który był realizowany, kiedy ja uczęszczałam na zajęcia. Jednak szkoła przydała mi się do ciekawego uzupełnienia wiedzy praktyczniej.

Myślę, że przed wyborem warto sprawdzić, jak będzie wyglądał program nauczania, kto będzie uczył, czy jest to opcja online czy zajęcia są prowadzone w trybie stacjonarnym. Część z powyższych szkół to studia podyplomowe, część to kursy. Każdy dobiera opcje pod swoje potrzeby.

Listę, którą Wam tutaj zostawiam możecie uzupełnić o ten post, gdzie jakiś czas temu pisałam szerzej o zawodzie VM’a.

P.S Pamiętajcie, że to moja własna baza wiedzy, która nie dotyczy tylko VM. Jest to zalążek. Przede mną jeszcze spora ilość pozycji do przeczytania z zakresu psychologii klienta, wiedzy o barwie czy marketingu. Otaczają nas inspiracje i nikt nam nie poda wiedzy na tacy. A praktyka to najlepszy nauczyciel 🙂

A jakie są Wasze źrodła wiedzy, do których chętnie wracacie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *