Crossmerchandising.

W poście dotyczącym mierzalności visual merchandisingu, dostępnym tu, przeczytacie o narzędziach, które umożliwiają zmierzenie działań visualowych.

Jednak aby móc zmierzyć efekt, trzeba go najpierw stworzyć. Czy wykonana praca jest skuteczna, czy też nie – o tym powiedzą liczby. Rzecz jasna, że zanim przeczytamy raporty, możemy gołym okiem ocenić czy poczyniona zmiana przynosi efekt.

Aby w krótkim czasie postarać się o lepszą sprzedaż, z pomocą pojawia się crossmerchandising.

Witryna sklepu HOMLA – sklepy z dodatkami do domu, to najlepszy przykład łączenia towarów w pasujące grupy.

Skąd się wziął crossmerchandising?

Crossmerchandising czyli odpowiednie lokowanie produktów i aktywizacja ich sprzedaży poprzez odpowiednie łączenie ze sobą towarów różnych kategorii. Metoda polega na tym, że do produktów tzw. pierwszej potrzeby, dobiera się artykułu potrzeby drugiej, np. do wina (tu art. pierwszej potrzeby) lokuje się korkociągi. Ważne w tej metodzie jest to, aby produkty drugiej kategorii, nie wychodziły na pierwszy plan, tylko podbijały sprzedaż.

Swoje początki crossmerchandising zawdzięcza crossmarketingowi, czyli marketingowi krzyżowemu, którego jedna z definicji głosi, że jest to współpraca przynajmniej dwóch podmiotów, których oferty się uzupełniają i nie stanowią bezpośredniej konkurencji. Więcej tutaj.

Gotowa stylizacja: odzież plus akcesoria – łączenie produktów ułatwiające klientom zakupy.

Z pozoru dwa niepasujące do siebie produkty mogą mieć jedną, wspólną grupę docelową. Za przykład podam tu współpracę Kinder Bueno i sieci multipleksów kinowych. Transakcja wiązana: puste opakowania po batonach umożliwiają uzyskanie zniżki do kina. W tym wypadku nikt nie traci, wszyscy zyskują (a szczególnie nasze biodra).

Crossmarketing ma główne zastosowanie w marketach spożywczych, (małych i tych bardzo dużych), przenosi się również na inne płaszczyzny. Sprawdza się on bardzo dobrze, jeśli chcemy pracować z produktem, który zalega nam w magazynie. Dzięki ciekawej ekspozycji – korzystając z zasady: właściwy produkt, we właściwym miejscu i czasie – można spowodować, że dodatki, które wcześniej nie pasowały do ekspozycji, dostaną drugą szansę. Czasem trzeba pokombinować i rotować towarem pomiędzy działami. Ale na tym polega właśnie VM, tam gdzie dział sprzedaży wymięka, tam działa visual 😉

Dodatki w postaci butów i czapek – najprostsza sprawa, jeśli chodzi o sprzedaż dodatkową i crossmerchandising. Również prezentacja całej garderoby może funkcjonować w pojęciu crossmerchandisingu.

Kilka słów więcej o zastosowaniu.

Crossmerchandising można zastosować właściwie wszędzie. Każde miejsce, które jest dedykowane sprzedaży wdrażając te metodę (oczywiście w należyty sposób) niejako polepsza komunikacje z klientem.

Na początek można trenować swoje umiejętności łączenia produktów przy pracy z akcesoriami, o czym pisałam w tym poście. Należy jednak zapamiętać kilka prostych zasad, żeby „nie przedobrzyć”.

1.Produkt dodatkowy/drugiej kategorii nie powinien wychodzić na pierwszy plan.

2.Należy zadbać o odpowiednie oznaczenia POS, tak aby nie wprowadzać chaosu cenowego.

3.Produkty muszą do siebie pasować (lub mieć wspólne zastosowanie), aby tworzyć całość.

4.Zwracaj uwagę na cenę: łączenie bluzki z apaszką – super pomysł, jednak cena produktu pierwszej kategorii nie może być niższa od ceny produktu uzupełniającego.

Dział z akcesoriami to świetna możliwość łączenia towaru w pasujące do siebie sety.

W każdym szaleństwie jest metoda.

Skuteczna obsługa klienta, powinna kończyć się sprzedażą. Im mocniej przywiążemy klienta do siebie, tym częściej on do nas wróci. Dlatego, tak istotne jest proponowanie gotowych rozwiązań, z których skorzystają nasi klienci. Crossmerchandising, jest niczym innym jak właśnie taką propozycją.

A na koniec dla przypomnienia:

Jeśli spodobał Ci się post, to proszę – udostępnij 🙂

Jeśli szukasz porady, jak połączyć ze sobą odpowiednio produkty, aby zwiększyć ich sprzedaż – skontaktuj się ze mną!


You may also like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *