Nowy Visual Merchandising.

Nowy Visual Merchandising.

Ostatnio miałam w planach wpis o nieco innym temacie, ale zmieniłam zdanie ( i odłożę go na potem ) pod wpływem jednej z wiadomości jaką otrzymałam na jednym z portali. Potem otrzymałam kolejną a następnie u znajomej, która bardzo mocno jest związana z VM, zobaczyłam to:

📍📍📍 ODPOWIEDZIALNOŚĆ PROJEKTANTA📍📍📍📍 Sobota, Centrum handlowe, witryna MEDICINE. Migający baner krzyczy "SALE". 📍Czy wiesz, że taka instalacja może wywołać atak u osób cierpiących na PADACZKĘ FOTOGENNĄ ? 📍 Przykład: dobrą praktyką stosowaną przez kina jest ostrzeżenie przed scenami z migotającym światłem.📍 Projekt ma być nie tylko estetyczny, spełniać kryteria briefu, etc. Projektowanie to także ODPOWIEDZIALNOŚĆ za podjęte decyzje. Dotyczy to także witryn, banerów i innych elementów dekoracyjnych.➡Wystawa sklepowa powinna być nie tylko piękna, ale także:⚪bezpieczna⚪spełniać normatywne wymogi⚪szanować prawa autorskie w zakresie użytych grafik i znaków np. logo

Gepostet von Kmstudio am Montag, 23. Juli 2018

Cały wpis znajdziecie tutaj —> KMStudio ( witryna pochodzi ze sklepu Medicine i od razu zaznaczam, że to jest bardzo ale to bardzo złe rozwiązanie – nie idźmy tą drogą )

I tak sobie pomyślałam, że szarpnę się na temat związany z nowymi rozwiązaniami dot. VM’u. Można by się nawet pokusić o określenie: z nowymi technologiami. Bo nie ma co zaprzeczać faktom: idzie nowe. Nowy Visual Merchandising, a właściwie jego forma, to tylko kwestia czasu.

Zazwyczaj firmy produkujące manekiny, dbają o ciągły rozwój i udoskonalanie. Pisałam o tym w poprzednich wpisach, które znajdziecie tu i tutaj. Ale tym razem, sprawa nie będzie dotyczyć bezpośrednio samych manekinów, ale tego co może im towarzyszyć lub nawet je zastąpić.

O co właściwie chodzi?

Idę o zakład, że każdy z czytelników tego bloga posiada smartfona  i w większym lub mniejszym stopniu korzysta z udogodnień jakie smartfony nam oferują. Aplikacje, wideorozmowy, kalendarze i wszystko inne co pomaga nas „zorganizować”. W dalszym ciągu, głównym przeznaczeniem jest rozmowa i kontakt z inną osobą ( czyli taki sam jaki w 1876 przyświecał twórcom pierwszego telefonu ), jednak technologia już nie ta…

Analogicznie podobne zjawisko dzieje się w Visual Merchandisingu. W dalszym ciągu witryna sklepowa ma przyciągać jak od początków VM w XIX w. ( tutaj więcej ) ale forma bardzo mocno odbiega od pierwotnej.

Rozglądając się po witrynach sklepowych, w dalszym ciągu dominuje klasyk czyli: manekiny + kubik + materiały POS. Nie ma się co dziwić. Często najprostsze rozwiązania są najlepsze, zwłaszcza jeśli ich wykonanie jest bez zarzutu.

Jednak świat idzie do przodu i pojawiają się kolejne, nowe rozwiązania których celem jest przyciągnięcie jak największej liczby kupujących.

POS w innym wydaniu..

Tak sobie myślę, że jeśli każda firma/marka odzieżowa wieszająca w swoim oknie wystawowym beznadziejny POS przeznaczyła by środki z jego produkcji na cel charytatywny, to serio żyłoby się lepiej… Mamy XXI wiek, a dalej w oknach wiszą takie gargamele, że oczy bolą. Bo zaprojektować dobry POS, ba! dobrze go powiesić to serio jest wyczyn.

Dlatego zainteresował mnie temat druku soczewkowego. Opcja jest o tyle ciekawa, że może skuteczniej niż klasyczny plakat przyciągnąć kolejnych nabywców przed okno wystawowe. A to zasługa nadruku 3D na szkło lub akryl. Format takiego nadruku zaczyna się już od rozmiaru pocztówki, czyli A5 a sięga nawet kilku metrowego baneru.

Tego typu rozwiązanie można wykorzystać nie tylko na witrynie ale również wewnątrz sklepu. Jest to też bardzo fajny pomysł na reklamę zewnętrzną umieszczoną na banerze lub w formie „potykacza”.

Inwestując w rozwój swojej marki odzieżowej, dobrze rozplanować budżet na reklamę i VM oczywiście. Druk soczewkowy to jedno z ciekawszych rozwiązań. Z tego co się orientuje, na polskim rynku sprawa rozwojowa ale oferuje go firma Topcan. Warto zrobić rekonesans ponieważ decydując się na zlecenie stałe w jakiejś drukarni, często można wynegocjować konkurencyjne stawki.

Krok dalej.

A właściwie krok w przyszłość, bo komunikacja wielokanałowa –omnichannel, to  „dygitalizowanie formatów, które dotychczas były analogowe”.

Komunikacja wielokanałowa, to obecnie żadna wyjątkowa nowość. Raczej coś, co bardzo dobrze na naszym rodzimym polu się zadomowiło. Ekrany LED, aplikacje na smartfony czy tablety z powodzeniem zastępują „formaty analogowe”: papierowe materiały POS, czy klasyczne banery. A nawet są formą robienia zakupów. Pamiętacie to ?:

We wrocławskiej Magnolii powstał sklep firmy eObuwie.pl gdzie właśnie komunikacja cyfrowa całkowicie zastąpiła produkt fizyczny!! Klienci korzystają z tabletów, wybierają konkretny model i za pomocą aplikacji łączącej „sklep” z zapleczem i magazynem przez pracownika otrzymują buty do przymiarki i/lub zakupu. Pamiętam jak broniąc swojego dyplomu w KSA, miałam podobną wizję, jednak nie spotkała się ona z wybitną aprobatą 😐 –> Tutaj  artykuł w tym temacie sklepu eObuwie.pl.

Tak się składa, że wdrożenie takiego rozwiązania związanego z ekranami LED wcale nie musi być trudne. Okazuje się bowiem, że wiodącą firmą na naszym rynku jest polska firma z Warszawy: Nanovo –  (tutaj bardzo obszerny artykuł na temat tej firmy), która ma bardzo bogatą ofertę i szeroki zakres usług.

Oprócz ekranów firma Nanovo oferuje również oprogramowanie, które podobno jest tak skonstruowane, aby nawet największy laik technologiczny mógł sobie z nim poradzić. Kolejną zaletą takiego softu, jest to że jest on w całości obsługiwany przez zamawiającego, co ułatwia życie ponieważ nie ma konieczności kontaktowania się z jego twórcami i korzystania z zewnętrznego help desku.

Dokąd to zmierza? 

Aktualnie, w mojej opinii do całkowitego wyparcia „formy analogowej” przez cyfrową. Zapewne za jakiś czas w sklepach z przyszłości wyspa z manekinami  będzie raczej fanaberią niż standardem. Kwestia dyskusyjna to bardziej kiedy? niż czy w ogóle? Dobrze być na bieżąco, chociażby po to aby za 20 lat skutecznie odtworzyć klimat retro 🙂

Poszukujesz dalszych inspiracji? Śledź dalej mojego bloga!

Stay tuned! M.

About EyeOnVisual

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podoba Ci się mój blog? Podaj dalej :)