Wyprzedaż : krótkie „know – how”.

Wyprzedaż : krótkie „know – how”.

Wyprzedaż, to taki „magiczny” czas w roku, który spędza sen z powiek… Dosłownie! Absolutnie nie mam na myśli tutaj zakupoholików. Każdy kto pracował przy tworzeniu akcji wyprzedażowych, wie że jest to bardzo ciężka praca w wybitnie niebiurowych godzinach.

  • Jak się do niej przygotować, żeby ograniczyć czas pracy?
  • Jak stworzyć dobry plan?
  • Co tak naprawdę jest potrzebne w przygotowaniu akcji?
  • Jak rozmieścić towar w sklepie…?

To tylko kilka zagadnień, na które mam nadzieję znajdziecie odpowiedź w poniższym wpisie 🙂

1. PO PIERWSZE: DOBRY PLAN!

Zazwyczaj wyprzedaż jest planowana ze sporym wyprzedzeniem. W związku z tym, dobrze o wiele wcześniej poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie. Co za tym idzie? Przede wszystkim napisanie dobrego planu, który będzie przewidywał kluczowe cele, wokół których można odpowiednio podzielić pracę na etapy. A co najistotniejsze: im wcześniej się zorganizujemy tym większe prawdopodobieństwo uniknięcia bałaganu.

W mojej opini taki plan powinien zawierać kilka uniwersalnych punktów, m.in:

  • Daty rozpoczęcia akcji oraz szacowany czas jej trwania – bazując na kalendarzu VM, można spokojnie przewidzieć kiedy taki SALE się wydarzy. Największe wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku: w celu pozbycia się towaru zimowego oraz letniego. Co innego MSS ( czyli wyprzedaż śródsezonowa, mająca na celu wyprzedanie bieżących kolekcji ). Jednak konkretna data, jest bardzo ważna z tego względu, że zazwyczaj przecenia się od kilku do kilku tysięcy sztuk, zatem nie jest to kwestia jednej nocy ze skanerem ( jak się go ma :)).
  • Szacowana ilość towaru – to bardzo ważne, chociaż o taką informację bardzo często najtrudniej. Wiedząc co będziemy przeceniać, możemy obliczyć powierzchnię która będzie nam potrzebna do zmieszczenia całej akcji.
  • Ilość ludzi, która razem z nami będzie uczestniczyć w tworzeniu akcji – niby sprawa oczywista, a jednak… oprócz nocy spędzonych na skanowaniu i przenoszeniu towaru, wypadałoby jeszcze pracować w ciągu dnia, tak aby móc obsługiwać klientów. Zdaję sobie sprawę z tego, że często visuale o tym po prostu zapominają. Jednak dyspozycyjność załogi nie jest z gumy. Trzeba uwzględnić możliwości niekiedy kilkudziesięciu osób. Sprawa ma się zdecydowanie gorzej, jeśli załoga to 4-5 osób. Jednak przy mniejszych sklepach, zazwyczaj ilość towaru jest mniejsza. Zazwyczaj 😉
  • Wartości procentowe/ceny przecenianego towaru – taka wiedza dość mocno ułatwia podział towaru w sklepie ( o tym będzie dalej – jak planować rozłożenie na meblach i ścianach itp. )
  • Miejsce, które będzie przeznaczone na wyprzedaż – każdy sklep ma swoje „gorące miejsca” dlatego trzeba omówić sytuacje wcześniej ( najlepiej rozrysować schemat – o tym niżej ) i zagospodarować przestrzeń, tak aby jak najmniej towaru, a najlepiej nic nie trafiło do magazynu.

2.PO DUGIE – CZYTELNY SCHEMAT.

Pamiętam, jak w szkole mieliśmy ćwiczenia  pisania i odczytywania instrukcji. Jakiejkolwiek. Niby ludzie rozumni, czytać potrafią… a jednak! Czytelny schemat jest po to, że nie ma ludzi niezastąpionych to raz a dwa,  jeśli przekazujemy komuś pracę do kontynuacji, ograniczamy ryzyko „podwójnej roboty”, czyli co artysta miał na myśli – nie wie nikt, zatem zrobimy po swojemu. Poniżej przykładowy plan zaznaczonych stref wyprzedaży oraz podziału towaru w sklepie.

Kolor czerwony odpowiada wyprzedaży, kolor zielony asortymentowi, który nie podlega przecenie.

Wielkość strefy wyprzedażowej musi być dostosowana do ilości towaru oraz miejsca. Każdy dział ( damski, męski, dziecięcy etc. )  będzie miał swoje najlepsze sprzedażowo punkty. Trzeba o tym pamiętać planując rozkład towaru. Ważne, aby korzystać z możliwości mebli podłogowych i ustawiać je w jak najprostszym schemacie, łatwym do przejścia dla naszego klienta.

3. PO TRZECIE – DOBRZE SIĘ TRZYMAĆ PEWNYCH ZASAD.

Mówi się, że zasady są po to aby je łamać. I tak i nie. Jeśli coś się sprawdza, nie ma sensu na siłę kombinować. Tak jest też w przypadku pracy z wyprzedażą. Okres ten, to czas ujednolicenia wyglądu sklepów, co ma na celu zwiększenie obrotów. Poniżej kilka najważniejszych punktów, o których warto pamiętać:

  • Wyprzedaż to nie czas na modę a na porządek i efektywną sprzedaż.
  • Zawsze prezentujemy towar rodzinami/grupami towarowymi – tworzenie atrakcyjnych setów i stylizacji zostawmy na nową kolekcję ( strefa wejścia, jeśli ma zostać zaprezentowana komplementarnie = pasujące do siebie produkty, w jak najlepszej cenie i największej ilości ).
  • Gromadząc poszczególne grupy towarowe na ścianach/meblach podłogowych kierujemy się kluczem cenowym: od najtańszego asortymentu do najdroższego. Dopiero potem pracujemy z kołem barw.
  • Nigdy nie mieszamy towaru przecenionego z tym w regularnej cenie, np. na stole czy witrynie w nadziei, że tak się spodoba że się sprzeda… w trakcie SALE zawsze wygra cena.
  • Pamiętamy o przejrzystej komunikacji POS. Ceny w trakcie wyprzedaży zmienią się z dnia na dzień, trzeba o tym pamiętać i aktualizować na bieżąco komunikacje cenową.
  • Jak najwięcej towaru dostępnego dla klienta. Mam tutaj na myśli wszelkie aranżacje, dekoracje, torsy, manekiny i wszystko to co ma na celu poprawienie wyglądu naszego sklepu, jeśli jest objęte wyprzedażą powinno zostać zdjęte, ometkowane i udostępnione do sprzedaży.

4. PO CZWARTE: WITRYNA ORAZ MANEKINY.

Tak jak pisałam wcześniej: wyprzedaż to nie jest czas na modę. Najlepiej, jeśli VM wykona swoją pracę a następnie uda się na urlop. Nie ma znaczenia, czy mówimy o porze letniej czy zimowej. To są najlepsze momenty, aby spokojnie udać się na zasłużony wypoczynek.

Jeśli chodzi o witryny wyprzedażowe rozwiązań jest kilka.

  • Opróżnienie okna do niezbędnego minimum, czyli duża informacja POS o wyprzedaży. Brak manekinów i innych elementów dekoracyjnych.
  • POS plus manekiny w specjalnie przygotowanych na tę okazję stylizacjach.
  • Witryny, w których znajdziemy materiały POS i/lub przecenione stylizacje oraz przygotowane na okazje wyprzedaży dekoracje.

To jak mają wyglądać okna wyprzedażowe, najczęściej jest zależne od marki. Jednak dobrze pamiętać, że mniej znaczy więcej a w przypadku wyprzedaży ważny jest prosty komunikat.

 

Dobrze zaplanowana wyprzedaż, prowadzi do skutecznej sprzedaży. Mam nadzieję, że kilka wymienionych przeze mnie wskazówek ułatwi przygotowanie takiej akcji u Ciebie w sklepie 🙂

Więcej wskazówek i inspiracji dla Visual Merchandiserów już niebawem na blogu.

Stay Tuned M.!

About EyeOnVisual

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podoba Ci się mój blog? Podaj dalej :)