Wyprzedaż : krótkie „know – how”.

Wyprzedaż, to taki „magiczny” czas w roku, który spędza sen z powiek… Dosłownie! Absolutnie nie mam na myśli tutaj zakupoholików. Każdy kto pracował przy tworzeniu akcji wyprzedażowych, wie że jest to bardzo ciężka praca w wybitnie niebiurowych godzinach.

  • Jak się do niej przygotować, żeby ograniczyć czas pracy?
  • Jak stworzyć dobry plan?
  • Co tak naprawdę jest potrzebne w przygotowaniu akcji?
  • Jak rozmieścić towar w sklepie…?

To tylko kilka zagadnień, na które mam nadzieję znajdziecie odpowiedź w poniższym wpisie 🙂

1. PO PIERWSZE: DOBRY PLAN!

Zazwyczaj wyprzedaż jest planowana ze sporym wyprzedzeniem. W związku z tym, dobrze o wiele wcześniej poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie. Co za tym idzie? Przede wszystkim napisanie dobrego planu, który będzie przewidywał kluczowe cele, wokół których można odpowiednio podzielić pracę na etapy. A co najistotniejsze: im wcześniej się zorganizujemy tym większe prawdopodobieństwo uniknięcia bałaganu.

W mojej opini taki plan powinien zawierać kilka uniwersalnych punktów, m.in:

  • Daty rozpoczęcia akcji oraz szacowany czas jej trwania – bazując na kalendarzu VM, można spokojnie przewidzieć kiedy taki SALE się wydarzy. Największe wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku: w celu pozbycia się towaru zimowego oraz letniego. Co innego MSS ( czyli wyprzedaż śródsezonowa, mająca na celu wyprzedanie bieżących kolekcji ). Jednak konkretna data, jest bardzo ważna z tego względu, że zazwyczaj przecenia się od kilku do kilku tysięcy sztuk, zatem nie jest to kwestia jednej nocy ze skanerem ( jak się go ma :)).
  • Szacowana ilość towaru – to bardzo ważne, chociaż o taką informację bardzo często najtrudniej. Wiedząc co będziemy przeceniać, możemy obliczyć powierzchnię która będzie nam potrzebna do zmieszczenia całej akcji.
  • Ilość ludzi, która razem z nami będzie uczestniczyć w tworzeniu akcji – niby sprawa oczywista, a jednak… oprócz nocy spędzonych na skanowaniu i przenoszeniu towaru, wypadałoby jeszcze pracować w ciągu dnia, tak aby móc obsługiwać klientów. Zdaję sobie sprawę z tego, że często visuale o tym po prostu zapominają. Jednak dyspozycyjność załogi nie jest z gumy. Trzeba uwzględnić możliwości niekiedy kilkudziesięciu osób. Sprawa ma się zdecydowanie gorzej, jeśli załoga to 4-5 osób. Jednak przy mniejszych sklepach, zazwyczaj ilość towaru jest mniejsza. Zazwyczaj 😉
  • Wartości procentowe/ceny przecenianego towaru – taka wiedza dość mocno ułatwia podział towaru w sklepie ( o tym będzie dalej – jak planować rozłożenie na meblach i ścianach itp. )
  • Miejsce, które będzie przeznaczone na wyprzedaż – każdy sklep ma swoje „gorące miejsca” dlatego trzeba omówić sytuacje wcześniej ( najlepiej rozrysować schemat – o tym niżej ) i zagospodarować przestrzeń, tak aby jak najmniej towaru, a najlepiej nic nie trafiło do magazynu.

2.PO DUGIE – CZYTELNY SCHEMAT.

Pamiętam, jak w szkole mieliśmy ćwiczenia  pisania i odczytywania instrukcji. Jakiejkolwiek. Niby ludzie rozumni, czytać potrafią… a jednak! Czytelny schemat jest po to, że nie ma ludzi niezastąpionych to raz a dwa,  jeśli przekazujemy komuś pracę do kontynuacji, ograniczamy ryzyko „podwójnej roboty”, czyli co artysta miał na myśli – nie wie nikt, zatem zrobimy po swojemu. Poniżej przykładowy plan zaznaczonych stref wyprzedaży oraz podziału towaru w sklepie.

Kolor czerwony odpowiada wyprzedaży, kolor zielony asortymentowi, który nie podlega przecenie.

Wielkość strefy wyprzedażowej musi być dostosowana do ilości towaru oraz miejsca. Każdy dział ( damski, męski, dziecięcy etc. )  będzie miał swoje najlepsze sprzedażowo punkty. Trzeba o tym pamiętać planując rozkład towaru. Ważne, aby korzystać z możliwości mebli podłogowych i ustawiać je w jak najprostszym schemacie, łatwym do przejścia dla naszego klienta.

3. PO TRZECIE – DOBRZE SIĘ TRZYMAĆ PEWNYCH ZASAD.

Mówi się, że zasady są po to aby je łamać. I tak i nie. Jeśli coś się sprawdza, nie ma sensu na siłę kombinować. Tak jest też w przypadku pracy z wyprzedażą. Okres ten, to czas ujednolicenia wyglądu sklepów, co ma na celu zwiększenie obrotów. Poniżej kilka najważniejszych punktów, o których warto pamiętać:

  • Wyprzedaż to nie czas na modę a na porządek i efektywną sprzedaż.
  • Zawsze prezentujemy towar rodzinami/grupami towarowymi – tworzenie atrakcyjnych setów i stylizacji zostawmy na nową kolekcję ( strefa wejścia, jeśli ma zostać zaprezentowana komplementarnie = pasujące do siebie produkty, w jak najlepszej cenie i największej ilości ).
  • Gromadząc poszczególne grupy towarowe na ścianach/meblach podłogowych kierujemy się kluczem cenowym: od najtańszego asortymentu do najdroższego. Dopiero potem pracujemy z kołem barw.
  • Nigdy nie mieszamy towaru przecenionego z tym w regularnej cenie, np. na stole czy witrynie w nadziei, że tak się spodoba że się sprzeda… w trakcie SALE zawsze wygra cena.
  • Pamiętamy o przejrzystej komunikacji POS. Ceny w trakcie wyprzedaży zmienią się z dnia na dzień, trzeba o tym pamiętać i aktualizować na bieżąco komunikacje cenową.
  • Jak najwięcej towaru dostępnego dla klienta. Mam tutaj na myśli wszelkie aranżacje, dekoracje, torsy, manekiny i wszystko to co ma na celu poprawienie wyglądu naszego sklepu, jeśli jest objęte wyprzedażą powinno zostać zdjęte, ometkowane i udostępnione do sprzedaży.

4. PO CZWARTE: WITRYNA ORAZ MANEKINY.

Tak jak pisałam wcześniej: wyprzedaż to nie jest czas na modę. Najlepiej, jeśli VM wykona swoją pracę a następnie uda się na urlop. Nie ma znaczenia, czy mówimy o porze letniej czy zimowej. To są najlepsze momenty, aby spokojnie udać się na zasłużony wypoczynek.

Jeśli chodzi o witryny wyprzedażowe rozwiązań jest kilka.

  • Opróżnienie okna do niezbędnego minimum, czyli duża informacja POS o wyprzedaży. Brak manekinów i innych elementów dekoracyjnych.
  • POS plus manekiny w specjalnie przygotowanych na tę okazję stylizacjach.
  • Witryny, w których znajdziemy materiały POS i/lub przecenione stylizacje oraz przygotowane na okazje wyprzedaży dekoracje.

To jak mają wyglądać okna wyprzedażowe, najczęściej jest zależne od marki. Jednak dobrze pamiętać, że mniej znaczy więcej a w przypadku wyprzedaży ważny jest prosty komunikat.

 

Dobrze zaplanowana wyprzedaż, prowadzi do skutecznej sprzedaży. Mam nadzieję, że kilka wymienionych przeze mnie wskazówek ułatwi przygotowanie takiej akcji u Ciebie w sklepie 🙂

Więcej wskazówek i inspiracji dla Visual Merchandiserów już niebawem na blogu.

Stay Tuned M.!

Podaj dalej ...Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *